Skola eller inte skola, det är frågan
I början var tanken att skrivprojektet skulle ha sin stomme i skolans elevens val, så under våren pejlade jag bland lärarna på Hammarskolan om det var möjligt att lägga in ett sådant förslag.Tanken var att EV-grupperna från de olika årskurserna skulle samlas till en grupp på fritiden för en skrivarworkshop och därigenom skulle skola och biblitek/fritid samarbeta i en fruktsam växelverkan. Så blev det inte riktigt.
Jag fick positiva reaktioner på skolan, men när Elevens val väl skulle dra igång på höstterminen var det hela ändå svårt att organisera och jag blev tvungen att snabbt tänka om. Det visade sig bland annat att flera elever som kunde tänkas vara intresserade av skrivarverkstad redan hade siktet inställt på ett annat Elevens val. Det var även svårt att få till lärarresurser i alla årskurser. Själv var jag organisatör, men jag hade inte möjlighet att vara den som dessutom höll i själva workshopen eftersom jag redan arbetade heltid. Bidraget från KUR gjorde det dock möjligt att avlöna någon som kunde ta på sig detta uppdrag utanför skoltid. Valet föll på en av svenskalärarna, men av olika skäl blev hon tvungen att dra sig ur.
Ibland blir inget som man har tänkt sig, och mina snillrikt utarbetade planer (tyckte jag) och modeller med räta linjer hade jag ingen hjälp av i det här stadiet.
Men skam den som ger sig, det finns ju något som heter tur också. När jag pratade med en av de inspiratörer jag hade planerat bjuda in till gruppen visade det sig nämligen att han var intresserad av att ta på sig uppdraget kontinuerligt. Voilá - vi hade en ledare! Inte vilken ledare som helst heller, utan Samuel Hognert som redan presenterats i den här bloggen.
I stället för en skolbaserad aktivitet med förgreningar till fritiden hade vi nu en ren fritidsaktivitet med vissa rötter i skolan, vars roll trots allt var viktig: det var där en stor del av informationen om kursen spreds. Utan lärarnas hjälp att prata för den ute i klasserna och sätta upp affsicher i klassrummen hade nog inte så många deltagare fått upp ögonen för detta
Jag fick positiva reaktioner på skolan, men när Elevens val väl skulle dra igång på höstterminen var det hela ändå svårt att organisera och jag blev tvungen att snabbt tänka om. Det visade sig bland annat att flera elever som kunde tänkas vara intresserade av skrivarverkstad redan hade siktet inställt på ett annat Elevens val. Det var även svårt att få till lärarresurser i alla årskurser. Själv var jag organisatör, men jag hade inte möjlighet att vara den som dessutom höll i själva workshopen eftersom jag redan arbetade heltid. Bidraget från KUR gjorde det dock möjligt att avlöna någon som kunde ta på sig detta uppdrag utanför skoltid. Valet föll på en av svenskalärarna, men av olika skäl blev hon tvungen att dra sig ur.
Ibland blir inget som man har tänkt sig, och mina snillrikt utarbetade planer (tyckte jag) och modeller med räta linjer hade jag ingen hjälp av i det här stadiet.
Men skam den som ger sig, det finns ju något som heter tur också. När jag pratade med en av de inspiratörer jag hade planerat bjuda in till gruppen visade det sig nämligen att han var intresserad av att ta på sig uppdraget kontinuerligt. Voilá - vi hade en ledare! Inte vilken ledare som helst heller, utan Samuel Hognert som redan presenterats i den här bloggen.
I stället för en skolbaserad aktivitet med förgreningar till fritiden hade vi nu en ren fritidsaktivitet med vissa rötter i skolan, vars roll trots allt var viktig: det var där en stor del av informationen om kursen spreds. Utan lärarnas hjälp att prata för den ute i klasserna och sätta upp affsicher i klassrummen hade nog inte så många deltagare fått upp ögonen för detta
0 Comments:
Post a Comment
<< Home